sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Uskontokohusta. Miten käy Suvivirren?


Uskonnon harjoittaminen kouluissa sekä Suvivirren laulaminen kevätjuhlissa on kirvoittanut kiivasta keskustelua Suomessa. Kyseessä on kanne jossa väitetään koulujen toimivan yhdenvertaisuus- ja uskonnon ja omantunnon vapaus- säännösten sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaisesti järjestäessään uskonnon harjoittamista kouluajalla. Kanteen mukaan jako uskoviin ja ei uskoviin kouluissa asettaa ei uskovat silmätikuiksi ja voi olla jopa syrjintää.

Aiheesta voi olla montaa mieltä. Seuraavaksi kerron oman mielipiteeni. Olen kristitty mutta se ei liiemmin arkisessa elämässäni näy. Kirkossa käyn harvoin mutta rukoilen silloin tällöin. Kristinusko on Suomen pääuskonto mutta mielestäni se näkyy hyvin vähän arkielämässä ja suomalaisessa yhteiskunnassa sekä kouluissa. Näin on ainakin yleisesti kaupunkialueella. Jotkin alueet toki ovat uskonnollisempia kuin toiset mutta näen ne enemmänkin poikkeuksina. Ateisteja ei enää pidetä pakanoina niin kuin ennen vanhaan vaan se on hyväksyttyä ja melko yleistä varsinkin nuorten keskuudessa. Nykypäivänä enemmänkin tuntuu että kun kertoo uskovansa Jumalaan voidaan ihmistä pitää jopa lapsellisena ja tyhmänä. Suomi on hyvin maallistunut maa. 


Muistan kouluajoilta satunnaiset uskonnolliset aamunavaukset sekä joulujuhlan ja -kirkon. En muista että ne olisivat ihmisiä liiemmin haitanneet. Minun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää miksi vapaaehtoinen joulukirkossa käynti voi ärsyttää jotakuta tai miksi joku kokisi sen syrjimisenä. Jos ihminen on ateisti ei se tee kenestäkään silmätikkua tai niin ainakin haluan ajatella. Emme kuitenkaan voi eristää uskontoa täysin elämästämme. On jokaisen oma asia uskooko Jumalaan vai ei. Minulla ei ole mitään ateisteja vastaan. Toivoisin kuitenkin että perinteitä kunnioitettaisiin kouluissa ja uskovaisten annettaisiin uskoa muutenkin. Koulun uskonnontunnit eivät tänä päivänä saa olla tunnustuksellisia ja siinä en näe mitään ongelmaa. Suvivirren laulamisessakaan ei ole mitään pahaa. Ketä se muka loukkaa? Olen ymmärtänyt että mm. muslimeille Suvivirsi ei ole ongelma. Näin on sanonut puheenjohtaja Mustafa Kara Tampereen Islamin yhdyskunnasta.

Kun asuin Turkissa totuin jokapäiväisiin Moskeijan rukouskutsuihin jotka kuulutettiin viidesti päivässä. Aluksi asia hämmästytti mutta lopulta totuin asiaan, kuuluuhan tämä heidän kulttuuriinsa ja haluan kunnioittaa sitä. Mielessäni naureskelin jos Suomen kirkot kuuluttaisivat samoin rukouskutsuja viidesti päivässä olisi valituksia kertynyt saman päivän aikana varmasti roppakaupalla. Ymmärrän että tällä tavoin moni saattaisi ajatella uskonnon tunkeutuvan ihmisten arkielämään liikaa mutta Suvivirsi ja joulukirkot ovat hieman eri asia.

Jos kaikki uskonnollinen kielletään kouluissa niin mitä seuraavaksi? Kielletäänkö se myös muualta yhteiskunnasta? Miksi siis muslimitkaan saisivat käyttää huntua koulussa? Uskon että tiukka kristinuskon kieltäminen kouluissa voisi johtaa myös kasvavaan vihaan ulkomaalaisia kohtaan. Miksi he saavat tunnustaa uskontoaan jos me emme saa, suomenkansalaiset?

Maassamme vallitsee uskonnonvapaus. Olkaamme siis suvaitsevaisia toisiamme kohtaan ja antakaamme ihmisten uskoa tai olla uskomatta. :)

12 kommenttia:

  1. Suomalaiset yrittavat ehka olla muka vahan ylisuvaitsevaisia ja sen vuoksi kieltaa kaiken. Minulla ei olisi mitaan ongelmaa laulaa suvivirtta ja menna sen jalkeen juutalaiselle sapatti-illallisille ja siunata leipa ja viini meidan tapaan ja sitten kayda moskeijassa kunnioittaen muslimien tapoja. Jotain tassa on vialla!

    VastaaPoista
  2. Musta on kyllä omituista vedota suvivirren kieltämisen kautta muslimien huntuun pukeutumiseen. Aikalailla törkeä huomio, ettenkö sanoisi. Huntua pitävä on yksittäinen henkilö joka saa tunnustaa uskoaan samalla tavalla kuin suomalainen joka tahtoo käydä kirkossa tai rukoilla. Sen sijaan että koko koulu laitetaan laulamaan suvivirttä on typerää, koska siinä lauletaan Jumalasta/vapahtajasta tmv (en tähän hätään muista kappaleen sanoituksia). Itse en lapsena edes älynnyt kappaleen sanoituksia ja sen merkitystä - enkä näin myöhemmällä iälläkään usko olevani niin ahdasmielinen etten sitä voisi laulaa vaikken kristitty ole koskaan ollutkaan. se vain on typerää, että moista kappaletta pitää esittää kun nykypäivänä yhä useampi tuntuu olevan muuta kuin kristittyjä. Loukkaantumisesta ei siis mielestäni olisi kysymys, vaan pikemminkin siitä että on tyhmää laulaa tietyn uskonnon jumalasta (vaikka suomalaiset pääasiassa kristittyjä ovatkin).
    Ja mitä Mustafa Karan mielipiteeseen tulee - tuo on aikalailla yleistämistä ja arvailua. Mieheni sekä kaverini eivät todellakaan suostuisi laulamaan koulussa suvivirttä jos moinen tilanne eteen tulisi.

    Niin ja muistan miten itse olin ala-asteella silmätikku juurikin näiden uskonto juttujen takia. Kuten jo mainitsin - en ole koskaan ollut Kristitty, joten äitini näin ollen kielsi kirkossa käymisen koulun puolesta (etenkin kun ainakin "ennenvanhaan" oli koko koulun tapana käydä kirkossa ennen kevätjuhlaa) ja uskontotunnit yritettiin myös kieltää, koska ne painottavat liikaa kristinuskoon. Tai ainakin painottivat ennen omassa koulussani. Nykyäänhän uskontotunnit perehtyvät enemmän uskontoihin kuin alkavat saarnata mihin on uskottava. Eli mielestäni ainakin ennen oli helppoa tulla silmätikuksi sen takia että uskoi tai ei uskonut.

    Mielestäni turhat uskonnolliset asiat kuten mm. Jumalasta laulaminen ja kirkossa käyminen eivät todellakaan kuulu kouluun ja ne pitäisi jättää pois, koska kaikki eivät omaa samaa uskontoa. Mitä ne oppilaat tekevät sen aikaa kun muut oppilaat käyvät läpi jotain uskonnollisia hetkiään? Päiväkodista on jo aikapäiviä sitten kielletty tuollainen uskonnon tuputtaminen, joten ei se kyllä kouluihinkaan kuulu. Itse olin kauhean vaivautunut ala- sekä ylä-asteella kirkkohetkien jne takia ja niin olivat myös ne jotka eivät kristittyjä olleet. Lisäksi silloin annettiin helposti ateistin leimakin ja syrjittiin senkin takia, vaikka itse en ateistikaan ole.

    Enkä myöskään usko että uskontojen kieltäminen koulussa (johon ei siis olla tähtäämässä yhden suvivirren takia) ei johda vihamielisyyteen. Se vain ettei uskonnon tuputtaminen ole koulun tehtävä. Enkä todellakaan usko että koulu voi vaikuttaa toisten suhtautumiseen ulkomaalaisia kohtaan, koska moiset arvot saadaan yleensä kotoa kun opitaan ettei olla vihamielisiä.
    Lisäksi on aika kaukaa haettua että jos koulusta kielletään jotkut uskonnolliset tavat niin seuraavaksi sitten muualtakin? Onhan se maalaisjärjelläkin ajateltuna selvää ettei uskontoa kuulu tuputtaa, koska se on kotiväen asia mihin ja miten lapsensa kasvattavat. Jos itse kasvattaisin tyttäreni muslimiksi niin en todellakaan tahtoisi hänen kuulevan päivät pitkät juttua kristinuskosta tai jostain muusta uskonnosta.

    Lisäksi on tökeröä sekin että nostat hirveästi esiin tuota että ulkomaalaiset saavat tunnustaa uskontoaan, koska asiahan ei ole noin. Huntuun tai burgaan pukeutuva on tosiaan yksityishenkilö ja hänen pukeutumisensa ärsyttää toisia yhtä paljon kuin se miten kristitty toimii oman uskonsa kohdalla. Eihän ulkomaalaiset täällä julkisesti mattoonsakkaan kumarra vaan hakeutuvat moskeijaan tai muuhun paikkaan - aivan kuten kristittykin voi hakeutua kirkkoon.

    Ja aivan, maassamme vallitsee uskonnonvapaus, joten tämänkin takia kristinuskon toitottaminen koulussa on järjetöntä vaikka pääuskontomme kristinusko onkin.

    Ja tähän loppuun huomautan että tekstin ei ole tarkoitus kuulostaa vihamieliseltä, joten toivon ettei sellaista kuvaa tullut. Jotkut kohdat tekstissäsi vain ärsyttivät kovasti, joten avauduin aika paljon. :<

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy myöntää että aika vihamieliseltä sun kommentti kuulosti kun sen luin. Kiitos kuitenkin mielipiteestäni. Tällaiset mielipidepostaukset aiheuttavat yleensä vahvoja tunteita joko puolesta taikka vastaan ja joskus nämä postaukset myös ärsyttävät ihmisiä. Se on ihan normaalia. Aika turhaa mun ois tätä blogia pitääkkään jos se ei herättäisi keskustelua.

      Itseasiassa kyllä monessa koulussa saavat esimerkiksi muslimit ja monien muiden uskontokuntien jäsenet rukoilla välituntisin mm. luokkahuoneessa. Tämän vahvisti oma äitini joka on opettaja espoolaisessa koulussa. Joten kyllä he voivat uskontoaan sillä tavoin tunnustaa. Myös eri uskontojen uskontotunteja pidetään kouluissa.

      Mielestäni uskontojen kieltäminen koulussa voi lisätä sellaista asennetta myös muualla yhteiskunnassa joten se ei ole mitenkään kaukaa haettu asia. Kokoajanhan Suomi on muutenkin mennyt maallisempaan suuntaan.

      Kirjoitukseni pointti oli se että mielestäni kouluissa ei nykypäivänä ole kovinkaan paljon uskonnollisuutta ja Suvivirsikin lauletaan koulussa vain kerran vuodessa. Voihan sen jättää laulamattakin jos siltä tuntuu. Joulujuhlistakin on monissa kouluissa karsittu kaikki uskonnolliset aiheet. En haluaisi että kaikki viimeisetkin rippeet uskonnosta karsittaisiin pois kouluista. Ne ovat kuitenkin perinteitä. Länsimaiset valtiot ovat muutenkin perustettu pitkälti kristillisen arvomaailmaa ajatellen. Minä kuitenkin kunnioitan kaikkia uskontoja ja sitä jos joku ei usko.Mielipidekysymyksiähän nämä ovat. Harmi kuitenkin jos koit itsesi syrjityksi koulussa sen takia ettet uskonut.

      Poista
    2. Ja en tarkoita tätä pahalla mutta kristinusko on Suomen pääuskonto joten mielestäni muidenkin uskontokuntien ja ateistien tulisi sitä kunnioittaa. Ja niinhän se on ettei niihin harvoihin tilaisuuksiin ole pakko osallistua. Vaikka Suomessa onkin paljon muitakin uskontokuntia ei se minun mielestäni tarkoita sitä että meidän pitäisi luopua kaikesta kristillisestä toiminnasta kouluissa tai muualla. Samalla tavalla kun asuin Turkissa kunnioitin heidän pääuskontoaan Islamia.

      Poista
    3. Kylläpä oli Hannan kommentti vihamielinen jopa törkeä! Hui! Ehkä kannattaa hommata sitä tukiverkkoa ja aikuisseuraa mistä aiemmassa kirjotuksessa kommentoi myös.. No joka tapauksessa kyllä mä mieltäisin suvivirret ja muut enemmänkin tavaksi ja perinteeksi kuin uskonnon tuputukseksi..

      Poista
    4. En vaan saa menemään jakeluuni, millä tavoin suvivirren laulaminen kerran vuodessa on uskonnon "tuputtamista" (kiistos vaan toistosta, siinähän on tehoa!)? En itse edes kuulu kirkkoon, mutta en ole koskaan, ikinä, mieltänyt suvivirttä edes virreksi tai uskonnolliseksi tuputtamiseksi, se nyt vaan yksinkertaisesti kuuluu siihen kesäloman alkuun. Ilman sitä ei lomaa tule! Mainitsit, että olet ollut aina silmätikkuna näissä uskonasioissa, äitisi koittanut kieltää kaiken kouluaikoinasi, opittu asennekysymys siis. Suomalaiset yrittävät kumartaa ihan joka suuntaan, ja alkaa näyttää, että se pylly osoittaa enemmän ja enemmän omaa kulttuuria ja tapoja kohti. Meillä on maassaamme valtion uskonto, halusi sitä tai ei, ja se saa mielestäni myös näkyä. Suvivirsi on osa meidän kulttuuriamme ja historiaa, eikä sitä pidä poistaa siksi, ettei kaikki usko samaan asiaan mihin me uskomme. Kävelkööt muut pois juhlasalista, kun on suvivirren aika. Ja ihan tiedoksesi kun näyttää olevan sinulle, Hanna, epäselvää: Islamin Allah ja kristinuskon Jumala ovat ihan sama asia. Ja jos tutustuisit Islamiin hieman tarkemmin, voisit todeta että esim myös Jeesus on heidänkin profeettansa. Siksipä mieheni (muslimi) ei todellakaan näe ongelmaa siinä että tyttäremme (myöskin muslimi) juhlii myös esimerkiksi joulua tai laulaa kanssani suvivirttä. Ainiin, enhän minä logiikallasi saisi viettää joulua, kun en ole kristitty. Ai mutta! Ethän sinäkään ole? Juhlitkos sinä joulua?

      Poista
  3. Mä olen kyllä Hannan kanssa täysin samoilla linjoilla. Hienoa kun sanoit mielipiteesi. :)

    VastaaPoista
  4. Pelottava kommentti Hannalta......
    Kyllähän huivin käyttö liittyy uskontoon eikä todellakaan ole mikään yksityishenkilön yksityisasia
    Sehän pitää myös sitten kieltää kouluissa jos suvivirren laulaminenkin....
    Hiukan ristiriitaisia ajatuksia Hannalla....

    VastaaPoista
  5. Pistaa joskus ihmettelemaan kuinka palavasti suomalaiset ihmiset ajavat muun maalaisten asioita, entapa muissa maissa, kiinnostaako siella vahemmistöjen oikeudet ja asiat samalla palavalla asenteella? Suvivirsi ja sen hoilaaminen tai hoilaamattomuus kun tuntuu aika pienelta ongelmalta Turkista kasin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon samaa mieltä Petra. Tämä Suvivirsi ja uskonto kysymys Suomessa tuntuu aika pieneltä asialta muihin maailman ongelmiin verrattuna.

      Poista
  6. Itseasiassa ne ei ole edes muslimeja, joita tämä eniten häiritsee. Pääasiassa ateistit vaativat suvuvirren poistoa. Minun puolesta suvivirttä voivat hoilata omilla uskontotunneillaan ne ketkä haluavat, mutta ei siihen tarvitse kaikkia uskontokuntia/ateisteja pakottaa. :) Vrt.ei maissa joissa islam on pääuskonto pakoteta kristittyjä muslimien rukouksiin. Meillä Suomessa suositaan vain ev.lut uskontoa, ateisteista ja muista uskonnoista viis. Jos ei suvivirren laulaminen ole Sinulle ongelma, se voi olla sitä monelle muulle ja se heille hyväksyttäköön. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän pointtisi. Mutta ei sitä Suvivirttä ole pakko laulaa vaikka muut laulaisivatkin. Kyllä mäkin kuulin rukouskutsuja viisi kertaa päivässä Turkissa kadulla mutta ei se tarkoita että mun olisi pakko rukoilla. No mut siis ymmärrän kyllä sun idean.

      Poista

Piristät päivääni jättämällä kommentin. Kiitos! :)